PENGGUNAAN TELEFON BIMBIT DALAM KALANGAN PELAJAR
Telefon bimbit
merupakan alat telekomunikasi yang amat penting pada abad ini. Tanpa telefon
ini, sudah pasti kehidupan tidak akan menjadi sempurna. Kini telefon bimbit
bukanlah sesuatu alat untuk golongan berada sahaja. Semua golongan boleh
memilikinya hatta pelajar sekolah sekali pun. Telefon mudah alih ini akan
mengundang kesan positif mahupun negatif terhadap pelajar-pelajar sekolah.
Kesan positif
pertama ialah boleh menggunakan telefon bimbit untuk mendapat maklumat mengenai
pelajaran secara menyeluruh, mudah, dan pentas. Kita tidak perlu membuang
banyak masa untuk mencari maklumat di perpustakaan kerana setiap masa itu emas.
Telefon bimbit boleh disambungkan ke internet, menghantar emel dan sebagainya. Pelajar
juga boleh berkongsi maklumat dengan rakan-rakan melalui khidmat pesanan
ringkas.
Disamping itu,
pelajar dapat mengetahui teknologi yang kian pesat dipergunakan oleh masyarakat
pada masa kini. Tidaklah pelajar dianggap bagai kotak bawah tempurung yang
tidak peka akan perkembangan teknologi yang sering diperkatakan pada zaman ini.
Tidak dapat
dinafikan bahawa telefon bimbit juga mempunyai kesan negatif terhadap pelajar.
Setiap pelajar pasti mempunyai keinginan untuk memiliki telefon yang canggih
pasti akan terpengaruh lantas tidak teragak-agak untuk mendesak ibu bapa untuk
membelikan lelefon yang mampu menandingi kecanggihan dan kecantikan telefon bimbit yang dimiliki oleh kawannya.
Selain itu,
penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar akan menggalakkan berlakunya
banyak kes kecurian. Secara lazimnya pelajar yang berasal dari keluarga yang
berada akan memiliki telefon bimbit yang lebih mahal dan canggih. Telefon
bimbit yang sebegitu akan menjadi tumpuan golongan yang iri hati lantas
berlakulah kes kecurian.
Kesimpulannya,
pelajar yang menggunakan telefon bimbit dengan cara yang betul pasti mereka
akan menerima banyak faedahnya dan sekiranya mereka menyalahgunakan telefon
bimbit ini, mereka akan terjebak dengan perkara-perkara yang negatif.
No comments:
Post a Comment